Terug naar Smaaklessen

Monica is een reclamemaker en heeft hulp nodig! Ze moet een reclame maken over een superdrankje voor kinderen. Ze heeft alleen geen idee wat kinderen drinken en wat het superdrankje kan zijn. Kunnen de leerlingen haar helpen met het uitvoeren van een marktonderzoek en een flitsende reclame bedenken voor het superdrankje? Ga op Smaakmissie!
In deze Smaakmissie ontdekken leerlingen van alles over drinken door zelf op onderzoek uit te gaan, zowel binnen als buiten de klas. De Smaakmissie bestaat uit 6 interactieve lessen met aanvullend een digibordmodule. Lees hier hoe de Smaakmissie werkt en ga aan de slag!

De lessen

Wat weet ik al?

35 min.

Doel van deze les

De leerlingen:

  • worden zich bewust van wat ze al weten over drinken.
  • kunnen uitleggen wat er in het drankenvak van de Schijf van Vijf zit.
  • kunnen hun eigen dagelijkse vochtinname in kaart brengen.
  • leren dat drinken noodzakelijk is voor het lichaam.

Materialen

  • werkblad 1 - De drankenquiz (één exemplaar of via digibord)
  • werkblad 2 - Knipblad (voor ieder team één)
  • werkblad 3 - Huiswerkopdracht (voor iedere leerling één)
  • theekopje
  • maatbeker
  • digibord

Lesopbouw

Voorbereiding

Als de klas nog niet in groepjes zit, is het zaak om 4 of 5 groepjes (reclameteams) samen te stellen. Knip voor elk groepje de kaartjes van werkblad 2 uit.

De missie 5 min.

Laat op het digibord het introductiefilmpje zien. Hierin geeft Monica, een reclamemaker, de opdracht voor deze Smaakmissie over drinken. Praat hier kort over na met de leerlingen. Stel vragen als: Wat wordt er van ons gevraagd? (Ontdekken wat gezonde drankjes zijn en daar een reclame voor bedenken.) Wat moeten we weten om dit te kunnen doen? (In ieder geval moeten we veel kennis over drinken krijgen.)

Bekijk video
Wat weet ik al? 20 min.

Er zijn heel veel verschillende soorten drankjes. Maar wat weten de leerlingen eigenlijk al? Vertel de leerlingen dat ze dit nu eerst gaan ontdekken. Bespreek met de leerlingen welke soorten drinken ze allemaal kennen. Gebruik hiervoor een woordspin, zet het woord ‘drinken’ in het midden. Daar omheen komen alle soorten drinken die de leerlingen kunnen bedenken.

De leerlingen kennen veel verschillende soorten drinken maar wat weten ze er nou echt al van? Vertel de leerlingen dat ze dit door middel van een quiz gaan ontdekken.

Verdeel de klas in vier à vijf groepjes, deze groepjes vormen reclameteams. Tijdens deze Smaakmissie werkt het reclameteam samen. De teams spelen tijdens de quiz tegen elkaar. Laat de teams een naam voor zichzelf bedenken die verwijst naar drinken en/of reclame, zoals ‘De drinkbinken’ of ‘De reclamestunters’.

Deel aan ieder team de drie kaartjes uit van werkblad 2 waarop A, B of C staat. Leg uit dat als de vraag gesteld is, er twee of drie mogelijke antwoorden worden genoemd; A. B en/of C. Het team overlegt welk antwoord goed is en houdt het juiste kaartje omhoog. De puntentelling wordt door de leerkracht bijgehouden.

Lees de vragen op werkblad 1 voor of open de quiz op het digibord. Bespreek de antwoorden klassikaal. Waar weet de klas eigenlijk al best veel van? Waar kunnen ze tijdens deze Smaakmissie nog veel over leren?

Uitleg huiswerkopdracht 10 min.

Geef de leerlingen de volgende huiswerkopdracht mee: Houd een dag lang bij (dus thuis en op school) wat je allemaal drinkt en hoeveel.
Om dit goed bij te kunnen houden, gebruiken de leerlingen werkblad 3. Neem kort de kopjes door:

  • Hoe laat? – Op welk tijdstip heb ik gedronken?
  • Wat? – Wat heb ik gedronken?
  • Hoeveel? – Hoeveel milliliter is dit?

Om precies bij te houden hoeveel ze per dag drinken, kunnen ze op een verpakking kijken hoeveel ze hebben gedronken of wanneer dit niet kan, meten ze zelf alles nauwkeurig af in een maatbeker. Laat zien hoe dit afmeten precies werkt (‘modelen’) met een kop thee:
“Ik heb deze kop thee net op. Ik vul het kopje met water en giet het in de maatbeker. Ik kijk op de maatbeker hoeveel water er in zit, 175 milliliter. Dat vul ik op het werkblad in onder het kopje ‘hoeveelheid’.”
Neem eventueel vast het schema van omrekenen van milliliter/centiliter/deciliter/liter onderaan het blad door. Wijs hen erop dat hun ouders kunnen helpen met omrekenen als ze het lastig vinden.

Naar de supermarkt

45 min. + duur van winkelopdracht

Doel van deze les

De leerlingen:

  • kunnen hun eigen dagelijkse vochtinname in kaart brengen.
  • kunnen in de winkel verschillende soorten dranken opzoeken.
  • ontdekken dat er in frisdranken suiker en zuur zit.
  • leren dat er voor drinken veel reclame wordt gemaakt.

Materialen

  • werkblad 4 - Naar de supermarkt! (voor iedere leerling of team één)
  • drankenencyclopedie
  • klassenposter (één exemplaar, A3 formaat)
  • digibord

Lesopbouw

Vochtinname bepalen 10 min.

Bespreek de huiswerkopdracht van de vorige les na. Laat de leerlingen eerst optellen hoeveel ze in totaal gedronken hebben en dit inkleuren op de flessen op het werkblad. Stel vragen als:

  • Hoeveel vocht heb je in totaal gedronken? Was dat genoeg/te weinig?
  • Vind je 1 tot 1,5 liter veel om te drinken?
  • Op welke momenten dronk je vooral iets?
  • Vergat je wel eens te drinken? Wanneer?
  • Wat zijn handige momenten om even wat te drinken? (Bijv. tijdens de pauze, na schooltijd, ‘s avonds na het tandenpoetsen etc.)
  • Wat heb je vooral gedronken?
  • Is er iets dat je verbaast?
Wat is er allemaal te koop? 10 min.

Herinner de leerlingen eraan dat Monica (de reclamemaker) wil dat zij reclame maken voor gezond drinken. Daarvoor moeten ze natuurlijk eerst weten welke dranken het gezondst zijn. Ze hebben al een klein beginnetje gemaakt door de quiz te spelen en bij te houden wat ze allemaal op een dag dronken. Nu gaan ze verder uitzoeken wat een gezond drankje is.

Vertel de leerlingen dat ze een nieuwe opdracht krijgen. U kunt zelf beslissen of de leerlingen dit als team uitvoeren of dat u de opdracht als huiswerk meegeeft. Op die manier kunnen de leerlingen met de ouders naar de supermarkt.

Om reclame voor een superdrankje te kunnen maken, moeten ze eerst weten wat er allemaal te koop is. Ze gaan naar de supermarkt en gaan zoveel mogelijk verschillende soorten drinken zoeken, hiervoor gebruiken ze werkblad 4. Herinner hen aan de woordspin van de vorige les, er is van alles! Per groep (fris, sap, thee, etc.) zoeken ze 3 verschillende soorten op. Weten ze ook wat ze bij ‘zuivel’ in moeten vullen? (Hier mogen ze de melkproducten invullen. Er zijn ook mensen die geen melkproducten drinken maar een alternatief zoals sojadrink. Ook die kunnen ze hier invullen.)
Daarnaast kijken ze ook of er een slogan of plaatje op het product staat dat de klant probeert over te halen om het product te kopen. Bekijk met de klas het voorbeeld op het digibord. Ook vullen ze in of ze het drinken dat ze gevonden hebben zelf lekker vinden.

De volgende dag: nabespreken 5 min.

De klas kijkt per team wat voor verschillende soorten dranken ze gevonden hebben.

  • Hoeveel soorten hebben de verschillende teams gevonden?
  • Welke vinden ze zelf lekker?
  • Hoe proberen reclamemakers klanten over te halen om hun drankje te kopen? (Uitstralen dat het gezond is, weinig suiker, veel vitamines, pakkende slogans, opvallende acties in de supermarkt etc.)
  • De leerlingen hebben nu in de supermarkt naar drinken gezocht, maar waar kun je nog meer drinken kopen? (In cafés/restaurants, automaten, snackbar, benzinestation, middelbare scholen etc.)
De eerste vergadering 20 min.

Er is dus heel veel keus binnen het drankenvak en het is niet altijd makkelijk om te ontdekken wat de gezonde keus is voor elke dag. Monica is benieuwd of jullie al meer te weten zijn gekomen over het superdrankje. Ze heeft daarom een vergadering georganiseerd. Op het digibord stelt zij de klas de volgende vraag.

  • “Aha! Er zijn dus heel veel verschillende dranken. Laten we bij de frisdranken beginnen. Zoek eerst eens uit of er frisdranken zijn die gezond zijn en dus in de Schijf van Vijf staan. Tip: gebruik hierbij ook de drankenencyclopedie.”

De drankenencyclopedie is beschikbaar via de button in deze handleiding of via http://www.smaakmissies.nl/drankenencyclopedie

De leerlingen bespreken in hun team welke van de door hun gevonden frisdranken minder gezond zijn en niet in de Schijf van Vijf staan. Ze gebruiken hierbij de drankenencyclopedie. Daar staat meer in beschreven over de gezondheid van frisdranken.
Vervolgens vertellen de teams elkaar wat ze gevonden hebben. Bespreek dit kort na:

  • Hebben ze gelezen welke dranken allemaal frisdranken zijn? (De bekende frisdranken maar ook sportdranken en energiedranken met toegevoegde suiker.)
  • Concludeer met de leerlingen dat frisdranken geen gezonde keuze zijn voor elke dag omdat er veel suiker in zit en ze slecht zijn voor de tanden.
  • Hebben ze ook iets gevonden over light frisdranken? (In light-frisdranken zit geen suiker, maar wel zuren. Ook deze zijn dus slecht voor de tanden.)

Pak de klassenposter en bekijk de volgende vragen van Monica op het digibord.

  • In welke frisdranken zit suiker?
  • Welke frisdranken zijn slecht voor de tanden?

Beantwoord de vragen op het digibord en kruis de dranken weg op de klassenposter. Bij de eerste vraag worden alle ‘normale frisdranken’, sportdrank en energiedrank doorgestreept. Bij de tweede vraag worden ook de light-frisdranken doorgestreept. Welke drankjes blijven nu nog over op de poster?

Onderzoek!

55 min.

Doel van deze les

De leerlingen:

  • ontdekken hoeveel suiker er in verschillende dranken zitten.
  • ontdekken dat fruitsap ook veel suiker bevat.
  • proeven soorten thee en kiezen hun voorkeur.
  • ontdekken dat water uit de kraan net zo lekker is als water uit een flesje.
  • vinden het belangrijk voor hun gezondheid om te kiezen voor producten uit de Schijf van Vijf (thee, water, melk).

Materialen

  • werkblad 5a en 5b - Suikerproef + antwoorden (voor ieder team één)
  • werkblad 6 - Thee- en wateronderzoek (voor iedere leerling één)
  • 3 theesoorten (zie voorbereiding)
  • water zonder prik uit de winkel (zie voorbereiding)
  • 3 theepotten
  • 5 lege kaartjes
  • theekopjes (voor iedere leerling één)
  • bekers of glazen (2 per leerling)
  • klassenposter
  • drankenencyclopedie
  • digibord

Lesopbouw

Voorbereiding

Maak twee hoeken in de klas: een theehoek en een waterhoek.
Zet in de theehoek  3 theepotten met verschillende soorten thee. Kies voor een zwarte thee (zoals Ceylon thee), een groene thee en een kruidenthee (maak bijvoorbeeld een pot muntthee). Schrijf op de drie kaartjes welke thee er in de theepot zit en hang het kaartje aan de theepot.

Zet in de waterhoek twee kannen met water: één kan met water zonder prik uit de winkel en één kan met kraanwater. Nummer deze als 1 en 2. (De leerlingen mogen dus niet zien welk water uit een fles komt en welk water uit de kraan.)

Sommelier 5 min.

Vertel de leerlingen dat ze vandaag verschillende onderzoekjes gaan doen. Ze starten zometeen met de suikerproef en vervolgens gaan ze voor sommelier spelen. Vraag of iemand weet wat een sommelier is. Een sommelier is iemand die opgeleid is om een drankje te proeven en te beoordelen. Vandaag proeven de leerlingen verschillende soorten thee en water.

Suikerproef 10 min.

Deel aan elk team werkblad 5a uit. Laat de leerlingen de kaartjes uitknippen. De leerlingen leggen de kaartjes op volgorde van drankjes met de meeste suiker naar het drankje met de minste suiker. Het gaat om het aantal suikerklontjes in 1 glas (200 ml). Ze doen dit zoals zij denken dat het goed is. Als ze de kaartjes op volgorde hebben gelegd vragen ze om werkblad 5b. De leerlingen controleren de volgorde, onder elk drankje staat hoeveel suikerklontjes er in zitten.

Als alle teams klaar zijn, bespreekt u de suikerproef na. Stel daarbij de volgende vragen:

  • Hoeveel van de drankjes hadden jullie op de juiste volgorde gelegd?
  • In welk drankje zitten de meeste suikerklontjes?
  • Zit er in vruchtensap ook suiker?
  • Waren jullie verrast door de hoeveelheid suiker in één of meer drankjes? Welke?

Concludeer dat suikers dus niet alleen in frisdranken zitten maar ook in energiedrank, sportdrankjes en zelfs in fruitsappen. Al deze drankjes staan daarom ook niet in de Schijf van Vijf.

Tweede vergadering 15 min.

Monica vindt het weer tijd voor een korte vergadering! Bekijk de drankjes die nog op de klassenposter staan. Op het digibord stelt ze de volgende vragen:

  • Zo, kruis nu hier en op jullie klassenposter aan welke sappen er afvallen omdat er suiker in zit of omdat ze slecht zijn voor de tanden.
  • Kruis nu hier en op jullie klassenposter aan welke zuiveldranken het superdrankje niet kunnen zijn.

Kruis bij de eerste vraag de fruitsappen en fruitsiroop weg.
Concludeer vervolgens met de leerlingen dat in chocolademelk en ook in veel yoghurtdrankjes suiker zit. Die kunnen het superdrankje dus niet zijn, streep deze drankjes door. Er staat ook nog een afbeelding van halfvolle melk en sojadrink op de scoreposter. Is dit dan het superdrankje? De leerlingen zoeken eerst meer informatie over deze producten op in de drankenencyclopedie.
De drankenencyclopedie is beschikbaar via de button in deze handleiding of via http://www.smaakmissies.nl/drankenencyclopedie

Concludeer daarna dat deze niet het superdrankje kunnen zijn omdat je daar per dag geen 1 tot 1,5 liter van nodig hebt. Kruis deze dus ook door.

Welke drankjes blijven er nog over? (Dit zijn thee en water.) Dit zijn de superdrankjes!

Thee- en wateronderzoek 20 min.

Tijd om meer te ontdekken over thee en water, we beginnen met de smaak. Vertel de leerlingen dat er twee hoeken zijn in de klas; de theehoek en de waterhoek.

In de theehoek mogen de leerlingen steeds een half kopje thee inschenken en deze zorgvuldig proeven. Leg uit dat er niets aan toegevoegd wordt (zoals suiker), zodat ze zo goed mogelijk de smaak van de thee kunnen proeven. Alles wat ze proeven, schrijven ze op werkblad 6. Nadat ze alle drie de theesoorten geproefd hebben, nummeren ze hun voorkeur van 1 tot 3.

Bij het wateronderzoek vertelt u dat er in beide kannen water zit. In één kan zit water uit de kraan en in de andere kan mineraalwater (water uit een fles uit de winkel). De leerlingen schenken uit beide kannen een beetje water in een glas. Op werkblad 6 vullen ze in hoe het water proeft, of er verschil is in smaak, welk water volgens hen het kraanwater is en welke het fleswater en welk water ze het lekkerst vonden.

Afsluiting 5 min.

Praat met de leerlingen over wat ze gevonden hebben en vertel in welke kan het kraanwater zit en in welke kan het mineraalwater. Stel daarbij vragen als:

  • Welke smaak thee vond je het lekkerst? Waarom?
  • Hoe drink jij je thee thuis? (met suiker, melk, honing, …)
  • Welk water is het kraanwater? Waarom?
  • Welk water vonden ze lekkerder?
  • Merkten ze echt verschil?
Extra

Het is makkelijk en leuk om zelf een muntplant te laten groeien. Koop muntzaadjes of een muntplantje en zet het in een potje in de klas. Uiteindelijk kunnen jullie er zelf muntthee van maken.

De herkomst van thee en water

45 min.

Doel van deze les

De leerlingen:

  • waarderen water en thee als een mooi product waar veel werk voor nodig is.
  • kunnen in kaart brengen welke productiestappen nodig zijn om water en thee te produceren.
  • kunnen beargumenteren waarom water in Nederland kan worden geproduceerd en thee in het buitenland.

Materialen

  • werkblad 7 - Marktonderzoek (voor iedere leerling één)
  • Werkblad 8a en 8b - De productie van thee en water (voor ieder team één)
  • klassenposter
  • digibord

Lesopbouw

Marktonderzoek 15 min.

Thee en water zijn de superdrankjes, Monica wil hier dus een geweldige reclame voor maken. Voordat ze de reclame echt bedenkt, doet ze eerst altijd een marktonderzoekje om alle informatie op een rijtje te krijgen. Ze heeft een aantal vragen op een rijtje gezet op werkblad 7. Kunnen de leerlingen deze vragen beantwoorden? Laat de leerlingen werkblad 7 invullen.

Bespreek het werkblad vervolgens na, stel vragen als:

  • Welke thee vind je het lekkerst? Waarom?
  • Wanneer drink je het liefst thee?
  • Wat zijn de voordelen van thee? (Gezond, warm, eigen sterkte bepalen, verkrijgbaar in veel smaken, etc.)
  • Wat zijn de nadelen van thee? (Je moet het water eerst koken, dat kan niet overal, moet voorzichtig zijn met inschenken, kan het niet gelijk drinken, etc.)
  • Wat zijn de voordelen van water? (Gezond, goedkoop, goed voor het milieu, makkelijk mee te nemen, overal verkrijgbaar, etc.)
  • Neem je ook wel eens water uit een flesje mee? (Een flesje water is handig, je kan het elke keer weer vullen. Maar weten de leerlingen ook een nadeel van water uit een flesje? Doordat je drinkt komt er elke keer een beetje speeksel en bacteriën in het flesje. Het is dus belangrijk om het flesje regelmatig schoon te maken.)
  • Wat is beter voor het milieu: water uit de kraan of water uit de winkel? (Water uit de kraan, voor water uit de winkel worden veel flesjes gemaakt. Zo is er ook meer afval.)
Hoe wordt het gemaakt? 25 min.

De leerlingen weten al veel over de smaak en gezondheid van water en thee. Maar weten ze ook hoe het gemaakt wordt? Dat gaan ze nu ontdekken. Laat de leerlingen een aantal filmpjes bekijken over de productie van thee en water.
Enkele ideeën zijn:

  • Filmpje productie thee (14.22 min). Je denkt er niet bij na als je een kopje thee drinkt, maar voor een pot thee is een hoop werk verricht.
  • Filmpje theezakje (2.44 min). Hoe gaat de thee in de theezakjes?
  • Filmpje hoe kan je thee allemaal drinken? (15.31 min). Veel mensen drinken thee, maar hoe wordt het gemaakt en hoe drinken ze thee in andere landen?
  • Filmpje water (1.57-4.28 en 9.57-12.50 min). Hoe komen we aan goed en gezond drinkwater?
  • Filmpje water (3.43 min). Waar komt al het water vandaan? Een kijkje in de drinkwaterfabriek.

Deel werkblad 8a en 8b uit aan de teams. Hoe wordt water en thee nou gemaakt? De teams nummeren de afbeeldingen in de juiste volgorde.
Bespreek wat de juiste volgorde is (de juiste volgorde staat ook op het digibord):

  • Thee: 4-2-5-3-1-6
  • Water: 5-3-2-6-1-4
Korte vergadering! 5 min.

Monica wil graag weer even iedereen bij elkaar hebben voor een korte vergadering. Op het digibord worden er 2 vragen gesteld:

  • Waar of niet waar? De plantjes waar thee van gemaakt wordt, groeien in Nederland.
  • Waar of niet waar? Water komt uit Nederland.

Klik op het antwoord dat de klas geeft en bekijk of het goed is. Vul de behaalde score in op de klassenposter.

Reclame maken

70 min.

Doel van deze les

De leerlingen:

  • kunnen uitleggen wat de gezondste keuze is binnen het drankenvak van de Schijf van Vijf.
  • denken na over wat ze aan hun eigen drinkgedrag kunnen verbeteren.
  • kunnen uitleggen wat ze tijdens deze Smaakmissie allemaal geleerd hebben.

Materialen

  • werkblad 9 - Actieplan (voor iedere leerling één)
  • supermarkttijdschriften en reclamefolders
  • grote vellen karton
  • scharen en lijm
  • klassenposter
  • drankenencyclopedie
  • digibord

Lesopbouw

Voorbereiding

Vraag de leerlingen supermarkttijdschriften en reclamefolders mee te nemen of verzamel deze zelf.

Actieplan drinken 10 min.

Laat de leerlingen terug denken aan hoeveel ze per dag drinken (les 2). Laat hen ook bedenken wat ze tijdens deze Smaakmissie allemaal hebben geleerd over gezonde dranken. De leerlingen hebben tijdens deze Smaakmissie namelijk van alles geleerd, maar zouden ze nou ook dingen aan hun eigen drinkgedrag veranderen? Ze schrijven dit op in het actieplan op werkblad 9. Neem na het invullen kort wat actiepunten met de leerlingen door.

Reclame maken 40 min.

Laat de leerlingen op het digibord het filmpje zien waarin Monica vertelt hoe tevreden zij is. Het is duidelijk dat thee en water de gezondste drankjes zijn. Ze vraagt de leerlingen nu om een overtuigende reclame te bedenken. Ze moeten hierbij alles dat ze geleerd hebben, gebruiken om andere kinderen te overtuigen om elke dag thee of water te drinken. Ze kunnen hierbij hun eigen actieplan in hun achterhoofd houden, want wat voor hen geld, geldt vast ook voor veel andere kinderen. Kunnen de leerlingen verder in hun reclame nog tips geven over wat hun school kan doen om water en thee te promoten? En een goede reclame bevat natuurlijk een goede slogan!

Vertel de leerlingen dat ieder reclameteam dus een reclame gaat bedenken voor hun eigen school. De reclameteams gaan hun reclames op grote vellen karton uitwerken. Ze kunnen hiervoor plaatjes knippen uit supermarkttijdschriften of reclamefolders, woorden uitknippen of schrijven met stiften maar ook afbeeldingen zoeken op internet en deze printen. De reclames kunnen uiteraard ook digitaal gemaakt worden.

Bekijk video
Presentaties 15 min.

De reclameteams presenteren elkaar hun reclame. Ze vertellen elkaar welke informatie ze erin verwerkt hebben om kinderen op hun school over te halen om meer water en thee te drinken, welke slogan ze verzonnen hebben en wat voor tips ze nog meer hebben om het drinken van water en thee te promoten (bijvoorbeeld leuke bidons, opvallende waterpunten, glaasje water bij het zelfstandig lezen etc.).

De laatste vergadering 5 min.

Het is tijd voor alweer de laatste vergadering met Monica. Op het digibord stelt ze nog één keer een vraag.

  • Hoeveel reclameteams hebben een overtuigende reclame bedacht?

Vul in hoeveel teams er in totaal waren en hoeveel teams er een overtuigende reclame bedacht hebben. Bekijk de score en kleur dit in op de klassenposter. Bekijk nu het filmpje van Monica waarin zij de leerlingen bedankt voor hun hulp en waarin hij als beloning aankondigt dat zij heerlijke ideeën heeft voor ‘water met een smaakje’, die de leerlingen in de volgende les mogen maken.

Bekijk video

Superkoks!

40 min.

Doel van deze les

De leerlingen:

  • waarderen het om water te drinken.
  • kunnen verschillende smaakjes toevoegen aan water.

Materialen

  • werkblad 10 - Water met een smaakje (één exemplaar)
  • waterkannen (2 per team)
  • waterglazen (voor elke leerling één)
  • snijplankjes en mesjes
  • ingrediënten voor het water met een smaakje (zie werkblad 10)
  • kraanwater
  • eventueel ijsblokjes

Lesopbouw

Voorbereiding

Het is leuk om aan het eind van deze les de ouders van de leerlingen uit te nodigen. Zo kunnen leerlingen laten zien wat ze allemaal geleerd hebben tijdens deze Smaakmissie.

In deze les kunnen de leerlingen verschillende soorten fruit en kruiden aan hun water toevoegen om het water nog spannender te maken. Zorg dat alle ingrediënten en benodigdheden hiervoor aanwezig zijn. Op werkblad 10 staan een aantal lekkere smaakcombinaties omschreven. Uiteraard kunt u ook zelf nog wat leuke creaties toevoegen.

Water pimpen 15 min.

Vertel de leerlingen dat Monica allerlei ideeën heeft gestuurd om water nog spannender te maken. Zo wordt voldoende water drinken wel heel eenvoudig èn lekker! In de klas staan daarom allerlei spulletjes die aan water toegevoegd kunnen worden. Wijs leerlingen er wel op dat het gaat om water met een smaakje. Dat betekent dat er in één glas bijvoorbeeld slechts enkele geprakte bessen gaan en niet een heel bakje.

Eerst worden de handen en al het fruit gewassen.
De leerlingen gaan aan de slag en maken per team 2 verschillende kannen met water met een smaakje. De ingrediënten kunnen gesneden en aan het water toegevoegd worden.

Proost! 10 min.

Laat alle smaken even in het water trekken. Ondertussen wordt een tafel in het lokaal gedekt met een mooi tafelkleed waarna alle kannen water met een smaakje erop worden uitgestald. Iedereen schenkt wat in van zijn/haar favoriete water. En dan… proosten maar!

Daarna wordt er samen opgeruimd.

Afsluiting 15 min.

De leerlingen presenteren aan hun ouders wat ze geleerd hebben tijdens deze Smaakmissie. Ze kunnen hun reclames laten zien, of speel eens de drankenquiz uit de eerste les. Wat weten de ouders eigenlijk allemaal over drinken?

Extra informatie

Smaaklessen & Smaakmissies
Smaaklessen is hét lesprogramma over voeding voor groep 1 t/m 8 van de basisschool. Smaaklessen zijn de basislessen. Aanvullend zijn er Smaakmissies, dit zijn verdiepende lessen. Een Smaakmissie is een interactieve lesmodule over een basisproductgroep, zoals groente, brood of zuivel. Via het digibord worden leerlingen uitgedaagd om een missie op te lossen. Deze missie loopt als rode draad door de lesmodule. Leerlingen gaan zowel binnen als buiten de klas op avontuur en ontvangen tussendoor hulp en feedback.

Elke missie bestaat uit een aantal onderdelen:
– Introductie van de missie
– Les(sen) in de klas
– Excursie
– Huiswerkopdracht in de winkel
– Afsluitende kookopdracht

De lesmodule neemt (uitgezonderd van excursietijd) maximaal 5 uur in beslag.
De lessen zijn in te zetten als project, verspreid over het schooljaar of gekoppeld aan bestaande lesmethodes.

Smaakmissie Drinken, groep 5-6
In deze online handleiding staan de 6 lessen voor de Smaakmissie Drinken uitgeschreven.
Bovenaan de pagina staan drie buttons. 

Drinken

  • Afdrukken: hiermee kunt u de handleiding afdrukken.
  • Downloads: hier vindt u alle werkbladen die in de Smaakmissie gebruikt worden. U kunt de werkbladen apart downloaden of allemaal tegelijkertijd.
  • Digibord: hier vindt u alle digibordmodules die in deze Smaakmissie gebruikt worden.

Per les is omschreven wat de leerdoelen zijn en welke materialen er nodig zijn. Onder de materialen vindt u een button Digibord. Dit bevat de digibordmodule voor deze specifieke les. Daarnaast vindt u onder de button Werkbladen de werkbladen voor deze les.

Drinken2
Bij de lesopbouw vindt u de verschillende onderdelen van de les. Elk onderdeel heeft een eigen titel. Deze onderdelen kunt u uitklappen, zo verschijnt de informatie die hoort bij dit lesonderdeel.

Digibord
De titels van de lesonderdelen worden ook gebruikt bij het digibord. Wanneer u het digibord opent, ziet u onderin de navigatie. Linksonder wordt weergeven bij welk lesonderdeel u bent en hoeveel slides dit onderdeel bevat.
Het digibord bevat ook filmpjes. Klik op het afspeelteken en het filmpje start. Om weer terug te keren naar het digibord klikt u rechtsboven op het kruisje.
Door rechtsonder op ‘Volgende’ te klikken kunt u navigeren door de slides. Aan de hand van het digibord kunt u de hele les doorlopen.

Contact
Heeft u vragen of opmerkingen?
Neem dan contact op met het Steunpunt Smaaklessen:
E-mail: smaaklessen@wur.nl
Telefoonnummer: 0317-485966
Twitter: @Smaaklessen