Terug naar Smaaklessen

Conciërge Kliek van basisschool De Boomgaard heeft een stevige klus. Groep 7-8 gaat op schoolkamp. De conciërge moet menu’s bedenken, inkopen doen en zorgen dat alle boodschappen in de keuken van groepsaccommodatie het Zeepaard op de juiste plaats worden bewaard. En nu kwam net de directeur ook nog melden dat er in de vergadering besloten is dat de school wil voorkomen dat er voedsel verspild wordt. Kunnen de leerlingen conciërge Kliek helpen? Ga op Smaakmissie!

In deze Smaakmissie ontdekken de leerlingen hoe ze voedselverspilling kunnen voorkomen. Ze gaan zelf op onderzoek zowel binnen als buiten de klas. De Smaakmissie bestaat uit 6 interactieve lessen met aanvullend een digibordmodule.

De lessen

1. Wat weet je over voedselverspilling

min.

Doel van deze les

De leerlingen:

  • activeren hun voorkennis over voedselverspilling;
  • activeren hun voorkennis over hoe je voedselverspilling kunt voorkomen;
  • activeren hun voorkennis over het gebruik van restjes voedsel;
  • komen te weten dat het Voedingscentrum via de Schijf van Vijf richtlijnen geeft om gezond te eten en voedselverspilling te voorkomen;
  • leren meerdere tips kennen om thuis voedselverspilling tegen te gaan.

Materialen

Lesopbouw

2. Zo voorkom je verspilling

min.

Doel van deze les

De leerlingen:

  • weten dat in verschillende schakels van de productieketen voedsel wordt verspild.
  • weten dat je bij voedselverspilling niet alleen voedingsmiddelen, maar ook energie/arbeid/water/geld verspilt.
  • leren voedsel te waarderen, omdat er veel werk en energie in gaat voor het uiteindelijk op je bord ligt.
  • leren uit welke productgroepen van de Schijf van Vijf het meest verspild wordt.
  • weten wat (voedingsmiddelen, energie, water, arbeid, geld, land) in welke schakel van het voedselproductieketen verspild wordt.

Materialen

Lesopbouw

3. Op excursie

min.

Doel van deze les

De leerlingen:

  • weten hoe er bij de boer en in de supermarkt, als schakels van de productieketen, voedselverspilling wordt voorkomen.
  • leren voedsel te waarderen, omdat er veel werk en energie in gaat voor het voedsel uiteindelijk op je bord ligt.
  • leren wat ze zelf kunnen doen om verspilling te voorkomen.

Materialen

Lesopbouw

4. Wie wat bewaart, heeft wat

min.

Doel van deze les

De leerlingen:

  • kunnen aangeven of en hoeveel voedsel zij zelf verspillen.
  • weten wat er gebeurt als zij voedsel op een verkeerde plek bewaren.
  • weten waar ze voedingsmiddelen het beste kunnen bewaren.
  • leren hun zintuigen te gebruiken bij het bepalen of voedsel nog veilig gegeten kan worden.
  • weten hoe zij zelf voedselverspilling kunnen voorkomen door goed te plannen, eten goed te bewaren, precies genoeg te koken en zintuigen te gebruiken.
  • leren wanneer voedsel niet meer gegeten of gedronken kan worden.

Materialen

Lesopbouw

5. Zo gaan we verspilling tegen

min.

Doel van deze les

De leerlingen:

  • kunnen aangeven of en hoeveel voedsel bij hen thuis wordt verspild.
  • weten hoe zij zelf voedselverspilling kunnen voorkomen door goed te plannen, eten goed te bewaren, precies genoeg te koken en zintuigen te gebruiken.
  • leren hun zintuigen te gebruiken bij het bepalen of voedsel nog goed is.
  • leren wanneer voedsel niet meer gegeten of gedronken kan worden.

Materialen

Lesopbouw

6. Koken met restjes

min.

Doel van deze les

De leerlingen:

  • kunnen een gerecht maken waarbij ze gebruik maken van restjes.

Materialen

Lesopbouw

Kliekjesboek

min.

Materialen

Lesopbouw

Extra informatie